1034 Budapest, Nagyszombat utca 19. | Telefon/fax: (+36 1) 388-7120
Főoldal » Magyar munkaközösség archívum » Az irodalomtanítás módszertana – Éthosz és praktikák

Az irodalomtanítás módszertana – Éthosz és praktikák

A napokban jelent meg Fenyő D. György Az irodalomtanítás módszertana c. művelődéstörténeti szempontból is jelentős kötete. Ez alkalomból a Tea Kiadó és a Magyartanárok Egyesülete könyvbemutató beszélgetést szervezett az Írók Boltjában. A beszélgetés résztvevői Arató László, a Magyartanárok Egyesülete elnöke, Fenyő D. György, a könyv szerzője és Mozer Tamás, a könyv lektora, míg a moderátor Simánné Horváth Zsuzsanna, magyartanár volt.

„Milyen a jó magyartanítás?” – ezzel a kérdéssel kezdődött az igazán jó hangulatú beszélgetés. Arató László szerint módszertani változatosság, sokféle szövegvizsgálat jellemzi a jó magyartanítást, mely odafigyel a gyerekekre, a befogadókra. Mozer Tamás erre a kérdésre röviden azt válaszolta: „izgalmas, szórakoztató és elvezet az olvasáshoz. Fenyő D. György derűsen így fogalmazott: „Azt gondolom, az egész >>kötet<< erről szól. Amit 1200 oldalban összeírtam, azt gondolom a jó magyartanításról.” Aztán kiegészítette, hogy az elkötelezettség és szenvedély, érzelem szintén hozzátartoznak a (magyar)tanításhoz. Szó esett a címválasztásról, az alcím szerepéről, a szerző írói alkatáról. Arató László kiemelte, hogy kollégája, s egyben barátja kifejezetten jól ír, reflektív és gyakorlott író, akit nem a prófétai hevület vezet. Folyamatosan mérlegel a bemutatott feladatok kapcsán, mindig csak ajánl és tanácsot ad, utal rá, hogy órán minden kis részletnek, módszertani fogásnak szükséges, hogy valami célja legyen. A kötetet olyan közvetlen narratíva jellemzi, amely végigvezet a módszertanon. A könyvet Spiró György Fogság c. regényéből választott gondolat nyitja, s valamennyi fejezet előtt találunk egy mottót, melynek célja, hogy még örömtelibb legyen az olvasás. Az író többek között kitért az egyes feladatok típusaira, a házi feladat céljára, az ellenőrző kérdések, dolgozatok gyakoriságára, a kooperatív munkaformákra, a memoriterekre és handoutokra, differenciálásra, játékra és a kritikai gondolkodás tanítására. Arra törekedett, hogy rendszerbe foglalja az irodalomtanítás módszertanát, de közben végig önkritikus szemlélet jellemezte.  A beszélgetés végén Mészáros János szerkesztő a kötetek borítóján látható Szabó Dezső Expedíció c. sorozatának installációiról ejtett néhány szót.

A könyvbemutatón részt vettek munkaközösségünk tagjai is, Fülöp Katalin és Neubauer Babett tanárnők, valamint Csányi Levente és Simon Péter tanár urak. Feketéné Kovács Anikó pedig a Millenárison rendezett könyvfesztiválon találkozott a szerzővel, Fenyő D. Györggyel.