1034 Budapest, Nagyszombat utca 19. | Telefon/fax: (+36 1) 388-7120
Főoldal » Magyar munkaközösség kultúra » fosztóKÉPZŐ

fosztóKÉPZŐ

Vajon mi, tanárok, szülők tudjuk-e, hogy egy kamasz (12-16 éves) szavai és tettei mögött pontosan mi rejlik? Tudjuk-e annak igazi okát, hogy miért késett el az iskolából? 5 percet, 10-et, ne adj’ Isten másfél órát…. Vajon miért késik el minden áldott nap? Miért lesz agresszív a társaival, dobálja ki a cuccait az ablakon? Miért érzi úgy egy gyerek, hogy 12 évesen neki az a legjobb, ha megiszik egy pohárral? Aztán még eggyel és még eggyel? És miért nem tud leállni még négy év múlva sem? Tudjuk és keressük a válaszokat? Hol vannak a magyarázatok? A fegyelmi tárgyaláson?

A Zrínyi Gál Vince által vezetett KOMA társulat (társulat? hiszen „csupán” alkalmi csoportról van szó) június elején bemutatott darabja, a fosztóKÉPZŐ a fenti kérdésekre próbál választ találni. A történetben olyan kamaszok játszanak, mondják el saját megrázó történetüket, akiket talán sosem hallgattak meg tanáraik, akik valamiért bekerültek a problémás 1, 2, 3 kategóriába, s nagyon nehezen kecmeregtek ki belőle.

A darab a Korai Iskolaelhagyás Nemzeti Kuratórium agyon racionalizált, jól szervezett és felépített működését mutatja be valódi sorsokon keresztül. Itt mindenki önmagát játssza, saját mondatai segítenek kibeszélni, feloldani a korábban történteket. A szereplők egymást segítik, viszik végig az eseményeken, közösen élik át az egyszemélyes tragédiákat. Ez a titka ennek a csapatnak, amelynek most Koncz Levente tanár úr is tagja. Neki régi – kamaszkora óta dédelgetett – álma vált valóra azzal, hogy színpadra állhatott egy produkcióban. Az előadást követő beszélgetésből kiderült, hogy ők heten nagyon sokat kaptak egymástól, így biztosan számíthatnak a másikra akkor is, ha már lefutott ez a darab, és az egykori szereplők más úton haladnak tovább.

Ez az új közösségi színház az oktatásról, annak visszásságáról szól.  Mi, nézők pedig önkéntelenül is egy érzékenyítő folyamat részeseivé válunk, mert olyan előadást látunk, amely empátiára, a „normálistól”, a megszokottól való eltérő elfogadására nevel.