1034 Budapest, Nagyszombat utca 19. | Telefon/fax: (+36 1) 388-7120
Főoldal » Erasmus+ 19/22 » Kézér Ildikó beszámolója a dublini kurzusról

Kézér Ildikó beszámolója a dublini kurzusról

2022  augusztusában sok-sok halasztás, várakozás és szervezés után részt vettem az (egykor még 2019 telén megnyert) Erasmus+ mobilitási projektben. Írország fővárosában, Dublinban töltöttem két hetet, az Europass Teacher Academy által szervezett 21st Century Teaching: Competence-Based Education, Soft-Skills and Creativity kurzuson. A kurzus két hete alatt általában napi öt óránk volt a St. Mary’s Church területén lévő, valamikori fiúiskola épületében, de voltak foglalkozások külső helyszíneken is, mint például az EPIC (The Irish Emigration Museum)-ben vagy a Chester Beatty Library-ben.

A kurzuson cseh, finn, lengyel, osztrák, spanyol kollégákkal voltam egy csoportban, valamint első héten öt, második héten három magyar pedagógus is tagja volt a csapatnak, ami tizenöt kollégából állt.

Olyan kollégákból, akik közül többen angolt mint idegen nyelvet oktatnak iskolájukban, de voltak kollégák, akik biológiát, fizikát, matematikát vagy pszichológiát (is) tanítottak. Többféle iskolatípus is képviseltette magát: volt, aki általános iskolában, gimnáziumban, volt, aki felnőttoktatásban tanított.

Az első heti foglalkozásokon a tanuló központú tanításé volt a főszerep. Többféle aspektusból vizsgálva vetettük össze ezt a tanár központú tanulással. Volt szó a visszajelzés, a motiváció, a kommunikáció, a közösen felállított osztálytermi szabályok, az előítéletek fontosságáról. Mindezekről nem csak elméletben hallottunk, számos gyakorlati feladaton keresztül mi magunk is tesztelhettük például, hogy mennyire jól tudunk kommunikálni (legyen szó akár verbális, akár nonverbális kommunikációról). Mindezen feladatokat az oktató a szervezési formákat jól variálva hol páros, hol kiscsoportos munkában végeztette, de kaptunk olyan feladatot is, amelyet csak az egész csoport együttműködésével lehetett megoldani. Ez a feladat, a megoldása közben tapasztaltak és a megoldást követő elemzés-értékelés igen hasznos tapasztalat volt.

A második héten csapatunk némileg újjá alakult, néhány kolléga újonnan csatlakozott, mások a korábbi csapatból haza utaztak, az oktatónk nem változott. A foglalkozásokon az oktatásban használható digitális eszközök világába kaptunk betekintést, az oktatónk által mutatott sok-sok alkalmazáson kívül a csoport tagjai is megosztottak számos általuk használt applikációk, egymástól is tanultunk. Miközben egymást is tanítottuk, számos gyakorlati tanácsot, ötletet leshettünk el azoktól, akik a megismertetett webes felületeket már régebb óta, gyakorlott felhasználóként alkalmazzák óráikon.

A tanulás mellett lehetőségem volt Írország természeti csodáiba, történelmébe és kultúrájába is bepillantást nyerni. A Dublinban töltött időt számos múzeumban tett látogatás, a nyelviskola által szervezett városnéző program is színesítette, bepillanthattam egy rövid időre a Trinity College-ba is, jártam lenyűgöző van Gogh kiállításon, láttam a Riverdance produkcióját, ami szintén felejthetetlen élményt jelentett.

A fővároson kívül is sok helyre eljutottam, például a Dublinhoz közeli Glendalough-ba vagy a távoli Killarney Nemzeti Parkba, de Észak-Írországban is jártam. Mesés tájakat láttam és tudtam meg idegenvezetőimtől számos érdekességet Írország (illetve Észak-Írország) történelméről, kultúrájáról.

Nagyon sok élménnyel, a tanításban hasznosítható ötlettel, és kedves barátokat szerezve tértem haza Írországból. Mindezeket a tapasztalatokat, élményeket megosztom/megosztottam iskolán belül és kívül is. Hálás vagyok és köszönettel tartozom mindazoknak mind saját iskolámban, mind annak falain kívül, akik segítették azt a munkát, ami lehetővé tette ennek a projektnek a megvalósulását.