1034 Budapest, Nagyszombat utca 19. | Telefon/fax: (+36 1) 388-7120
Főoldal » Erasmus+ 18/19 » Zombori Anna beszámolója: Digitális eszközök használata tanulmányutakon

Zombori Anna beszámolója: Digitális eszközök használata tanulmányutakon

2018 nyarán egy egyhetes tanár továbbképzésen vettem részt Portugáliában az Erasmus + pályázatnak köszönhetően. A továbbképzés fő témája Google térképek alkalmazási lehetőségei az oktatásban. E mellett szó volt tágabb értelemben a modern technológia oktatásra gyakorolt szerepéről és több digitális felülettel is megismerkedtünk. Ebben a rövid beszámolóban szeretném a kurzuson tanult egy-két eszközt is bemutatva megosztani az Olvasókkal néhány élményemet, tapasztalatomat.
A kurzus helyszíne a MEIO ház, Alcanade községben. A ‘MEIO’ szó jelentése portugálul közép, középső amely a ház elhelyezkedésére utal az ország területén. A ház eredetileg egy családi nyaraló volt, később szálláshellyé, majd továbbképző központtá alakították. Családias jellegét teljes mértékben megőrizte, mind a ház maga, ahol lépten nyomon szembetalálkozunk a család történetének egy-egy emlékével, mind a szervezés jellege. Isabel, a ház egyik tulajdonosa és az Erasmus programok koordinátora egy olyan helyet álmodott és valósított meg, ahol a kurzusok résztvevői az órákon túl is együtt vannak, így ténylegesen rengeteg lehetőség van tapasztalatok, élmények megvitatására.
A következő kép a Thinglink segítségével készült, a kis ikonokra kattintva megpillanthatjuk a birtok egy-egy érdekes szegletét.

Kint tartózkodásom alatt nyolcan voltunk MEIO-ban, mindannyian az Erasmus + programnak köszönhetően tanulhattunk itt. A hét során minden reggel bemutatta néhány résztvevő az iskoláját, ezzel is elősegítve a későbbi kapcsolatteremtés lehetőségét és a különböző oktatási rendszerek megismerését. Az alábbi képen a csoport tagjai láthatóak és az, hogy ki melyik országból jött.

A továbbképzés címe OutDoor Activties and Mapping in STEM (Science, Technology, Engineereing and Mathematics), aminek lényege, hogy hogyan lehet digitális térképeket és más alkalmazásokat használni iskolán kívüli programok előkészítésében, lebonyolításában és kiértékelésében. Ezek az alkalmazások lehetőséget biztosítanak arra, hogy a diákok a tanulmányi kirándulás során a tanár által előre összeállított feladatokat oldjanak meg, amikor a megfelelő helyre érnek a túra során (Google MyMaps), ezeket elmentsék, később kiegészítsék, vagy önállóan válasszák ki egy kirándulás során a számukra érdekes helyeket (MAPinr), ezeket bejelöljék a térképen, képeket (Thinglink), adatokat ( Sciencejournal) gyűjtsenek. A továbbképzés kitért a virtuális (tér és időbeli) túrák lehetőségére is (Google Earth), amely jól alkalmazható a földrajz és a történelem mellett irodalom, tudománytörténet vagy idegen nyelvek oktatásában is.
Az órákat gyakorló portugál tanárok tartották, akik az órák után többnyire velünk ettek és ők voltak egyben az idegenvezetőink is a különböző délutáni programokon. Az egyikük e-twinning nagykövet is egyben, és mindketten tapasztaltak Earsmus diákcsere (K2) programokban is, így sokféle tapasztalatot meg tudtak osztani velünk. Voltunk egy helyi iskolában is, ahol egy angoltanár vezetett körbe bennünket az épületben, és mesélt a portugál diákok és tanárok mindennapjairól.
A kurzus fontos részét képezték a tanulmányi kirándulások is, ahol gyakorlatban is kipróbálhattuk az órán tanultakat. A szervezők emellett arra is nagy hangsúlyt fektettek, hogy megismerkedhessünk a portugál kultúra néhány érdekességével, így számos helyi ételt volt lehetőségünk megkóstolni és egy fado esten is részt vettünk.
Az alábbi térképen a jelölőkre kattintva megtekinthető néhány érdekes hely, ahová eljutottam a programnak köszönhetően.