1034 Budapest, Nagyszombat utca 19. | Telefon/fax: (+36 1) 388-7120
Főoldal » Közösségeink » Munkaközösségek » Magyar-Művészetek-Etika munkaközösség » Felvételi követelmények

Felvételi követelmények

Magyar nyelv és irodalom
a hat évfolyamos gimnáziumi képzéshez

Helyesírás, nyelvhelyesség

A tanulótól elvárjuk, hogy:
  • szókincse korának megfelelő, igényes legyen, ez terjedjen ki a szólások és közmondások ismeretére is,
  • közepes nehézségű szöveg helyesírásában hozzávetőlegesen 50 %-os teljesítményt érjen el,
  • képes legyen írásban és szóban világosan fogalmazni, megnyilatkozásaiban a szavakat értelmes mondatokká fűzni, kövesse a legfontosabb helyesírási és nyelvhelyességi szabályokat.
Az alábbi nyelvhelyességi hibákat tekintjük különösen súlyosnak:
  • a mondatok szerkesztetlensége,
  • a szöveg egységeinek jelöletlensége,
  • az ikes igék helytelen használata,
  • képzavar,
  • szóismétlés,
  • zavaros mondatszerkesztés,
  • “suksükölés”,
  • egyeztetési hibák,
  • az igeragozás pontatlansága.

Szövegértés és szövegalkotás

A tanuló
  • tudjon értelmezni korának megfelelő, átlagos nehézségű szöveget,
  • legyen képes a szöveggel kapcsolatos kérdések többségére válaszolni,
  • legyen képes szöveget alkotni megadott szempontok szerint:
  • pédául levél, napló stb. szerkesztése,
  • szöveg elkezdése és befejezése,
  • címadás meglévő szöveghez,
  • a szöveg mondatainak helyes sorrendbe állítása,
  • szövegszűkítés, szövegtágítás.

Nyelvtani ismeretek

A hatodikos tanuló
  • ismerje fel a szófajokat (az igét és a névmást alsó tagozatos szinten),
  • ismerje fel a legfontosabb mondatrészeket (alsó tagozatos szinten).

Irodalmi ismeretek

A tanuló
  • ismerje a vers és a próza különbségét, tudja elemezni azokat,
  • ismerje a legfontosabb költői képeket (metafora, megszemélyesítés, hasonlat, alliteráció, szinesztézia) és alakzatokat (ismétlés, felsorolás, fokozás, ellentét, párhuzam, halmozás),
  • fedezze fel a hangutánzó és hangulatfestő szavak, a hangok a szinonimák stb. stilisztikai szerepét,
  • különítse el a nominális és verbális stílust,
  • ismerje a ritmus, az időmértékes és ütemhangsúlyos verselés, a rím alapfogalmait,
  • ismerje fel az alapvető műnemeket és műfajokat,
  • legyen képes az idő-, tér- és eseményszerkezet követésére,
  • rendelkezzen biztos szövegértési képességgel az irodalmi művekre vonatkozóan.